acum 15 ani

Animalele si de ce conteaza ele – Maxwell G. Lee

Prostia omului distruge natura

Adesea se declara, in special de catre anumite grupuri religioase, ca animalele au fost puse pe Pamant pentru ca oamenii sa le foloseasca dupa bunul lor plac. Acest punct de vedere ajuta la explicarea gradului in care omenirea abuzeaza de regnul animal. Atitudinea multor oameni fata de animale este similara cu cea adoptata de fiinte fata de acei indivizi considerati de valoare inferioara. Sclavia, pentru multa vreme un mod bine pus la punct si acceptat de a trata alti indivizi in societatile umane, reflecta o atitudine similara cu cea adoptata fata de animale de multi oameni in societatea contemporana. Respectul pentru viata este un dicton ades citat astazi, si ar trebui sa reflectam asupra lui si a importantei lui in a sugera respectul nu numai pentru ceilalti oameni, ci de asemeni si pentru toate formele de viata, fie ele animale sau vegetale. Toate acestea isi au locul lor in lume. Noi trebuie sa ne asiguram existenta cu ceva, si ades este sugerat ca ar trebui sa coboram pe lantul trofic cat de mult posibil pentru a ne procura hrana. (…)

Cruzimea este aproape endemica in societatea umana si ne putem chiar intreba ce anume ii indeamna pe atat de multi oameni sa caute si sa se bucure de cruzime in viata lor. Cruzimile din asa-numitele sporturi sunt demne de o considerabila atentie in aceasta directie. Oricum, acest articol se ocupa in principal de calea vegetariana. Unii nu considera o cruzime sa mananci animale si sugereaza chiar ca animelele sunt bine tratate atata timp cat sunt in viata. Bineinteles, aceasta a devenit in mod evident neadevarat odata cu dezvoltarea metodelor de crestere industrializata a animalelor si cu lipsa oricarei consideratii pentru comportamentul natural al animalelor. Punerea viteilor in boxe care le impiedica accesul la mamele lor, la aerul deschis si campurile verzi, care sunt habitatul lor natural, pastrarea pasarilor in sisteme intensive care le interzic practic deschiderea aripilor si indeplinirea obiceiurilor lor naturale; acestea, impreuna cu multe alte practici sunt toate bazate pe o lipsa de interes si de grija fata de animale.

Argumentele in favoarea lor sunt economice, totusi cei care practica asemenea cruzimi de obicei sugereaza ca animalele prefera un asemenea tratament. Daca asemenea practici nu sunt crude, ce sunt? Sugerarea, asa cum obisnuiesc unii, ca animalele nu ar alege sa iasa din adaposturi sau alte conditii similare chiar daca usile ar fi lasate deschise, este mai mult rezultatul conditionarii decat al alegerii. Un lucru este sigur, animalelor nu li se ofera aceasta alegere! Societatea occidentala moderna are de dat raspunsuri la multe intrebari atunci cand incurajeaza o dieta bazata pe produse animale sau carne. Din nefericire, cei din lumea aflata in curs de dezvoltare vad un model atractiv in modul de viata occidental! Ei acorda o prea mica importanta tratamentului animalelor si efectelor consumarii de carne asupra sanatatii si mediului inconjurator. Presiunea demografica in multe tari in curs de dezvoltare este un argument suficient pentru reducerea si abandonarea dietei bazate pe carne.

Productia animala in sisteme intensive concentreaza deseurile animale in loc sa le imprastie pe camp in calitate de ingrasamant natural. Ceea ce pe vremuri era privit ca un lucru bun, acum devine un motiv de ingrijorare si o problema economica. Depozitarea deseurilor este costisitoare si problema este in stransa legatura cu cresterea consumului de carne. Fermierii pompeaza deseurile in rauri, canale si alte cursuri de apa, in felul acesta poluand si distrugand ecosistemele care au existat in buna stare un timp atat de indelungat. In plus, natura intensiva a cresterii industrializate a animalelor implica raspandirea mult mai facila a bolilor, asa ca animalele sunt tratate cu mari cantitati de antibiotice, stimulanti de crestere si produse similare. Pe de alta parte, unele dintre acestea nimeresc in sistemul de circulatie a apei si sunt transportate in cursul de apa de unde apa este din nou pompata pentru uzul oamenilor iar purificarea nu elimina toate aceste reziduuri.

Multiplicarea numarului de cancere, boli de inima, boli de rinichi si ficat, precum si diabet si alte probleme de sanatate, se afla in stransa relatie cu cresterea consumului de carne. Cercetarea medicala furnizeaza dovezi ample asupra faptului ca o dieta vegetariana este mai buna pentru sanatate si ca incidenta multor boli neplacute este mai putin comuna printre vegetarieni. Este bine sa faci un anumit lucru din motive morale, dar este si mai bine cand se descopera ca de asemenea este bine si pentru sanatate!(…)

Tehnologia moderna are de raspuns la multe intrebari in ce priveste comportamentul oamenilor fata de animale. In ultimul timp, progresele din biotehnologie si inginerie genetica au condus la noi moduri de a folosi animalele pentru interesele oamenilor, iar moralitatea pare a fi prea putin implicata cand este vorba de modurile in care speciile pot fi manipulate pentru a permite oamenilor sa le exploateze mai cu spor. Daca oamenii au drepturi asupra animalelor, ar putea fi de asemenea puse in discutie si responsabilitatile lor. Aceasta inseamna ca ei ar trebui sa ia in considerare si animelele, cu bunastarea lor. Din nefericire, situatia actuala ne arata ca acestor lucruri li se acorda prea putina (acolo unde exista) atentie ce catre marea majoritate a oamenilor. Singurele probleme care ii ingrijoreaza pe ei este sa mareasca pe cat posibil beneficiile economice pe seama animalelor.

Adesea auzim ca de vreme ce animalele sunt specii diferite de oameni, modul in care le tratam nu este important. Bineinteles, oamenii care exprima asemenea puncte de vedere s-ar putea sa nu fie prea ingrijorati de modul cum sunt tratate alte societati umane. Multi dintre noi pot vedea legatura dintre cele doua. Oamenii care trateaza pe ceilalti oameni cu respect sunt mai predispusi sa arate respect si fata de alte specii. Nu o data s-a auzit ca grija fata de animale ar trebui inlocuita cu grija fata de oameni. Cei care sunt interesati de drepturile animalelor sunt in mod normal la fel de ingrijorati de suferinta umana.

Se cunoaste faptul ca animalele simt durerea si suferinta si manifesta spaima. Nu putem intelege pe deplin procesele lor de gandire, dar exista dovezi ample ca animalele au propriile lor societati si mod de viata. Cine are dreptul sa declare in fata timpului ca drepturile lor ar trebui sa fie catusi de putin mai reduse decat cele presupuse normale si la care aspira oamenii? Multe animale sunt mai putin inteligente decat oamenii dar exista variatii considerabile de inteligenta si la oameni. Daca se afirma ca inteligenta redusa a multor animale ne da dreptul sa le tratam cum dorim, fara grija reala, atunci s-ar putea de asemenea pune problema ca oamenii mai putin inteligenti sa fie tratati in mod similar. Intr-adevar, anumite filosofii politice, desi foarte mult discreditate, au adus in discutie acest argument.

Noi ne aflam pe aceasta planeta pentru un timp limitat si modul in care interactionam cu planeta va afecta viitoarele generatii, poate chiar pana la sfarsitul lumii sub forma pe care o cunoastem noi. Se poate afirma ca este in interesul nostru sa minimizam suferintele si relele practici pe care le sufera animalele si oamenii, si sa ne indreptam catre o lume mai umana, impacata cu sine. Presupunand ca acesta este un tel de atins pe care marea majoritate a oamenilor il doresc, atunci e nevoie sa imbunatatim tratamentul oamenilor si animalelor. Oamenii in general doresc sa traiasca o viata sanatoasa si calea vegetariana este una care duce in aceasta directie, minimizand in acelasi timp suferintele altor specii de animale. Intreaga cale a consumatorilor de carne este bazata pe ipocrizie. Oamenii utilizeaza unele animale ca mascote si le trateaza intr-un mod special. Alte animale sunt privite ca daunatoare sau ca hrana asa ca lor nu li se asigura grija si protectia de care beneficiaza ‘mascotele’. Merita sa amintim ca, in multe tari, daca cineva ar trata animalele preferate ale altcuiva in modul in care sunt tratate animalele in ferme, ar putea fi pasibil de judedata. Multe animale salbatice nu primesc protectie legala de loc, si sunt la dispozitia vanatorilor si a oricarui altul pentru a fi urmarite si tratate dupa bunul plac.

Problema care se pune este ca viitorul lumii este in stransa relatie cu modul in care noi tratam vietuitoarele mai slabe care traiesc alaturi de noi. Cruzimea si rautatea ar trebui sa nu joace nici un rol intr-o societate civilizata. Desi ades noi declaram ca suntem civilizati, as indrazni sa afirm ca aceasta este departe de adevar. In prezent noi privim sclavia cu groaza si ne pare greu de inteles cum de asemenea practici au rezistat atat de mult timp, si pana si in zilele noastre mai exista in unele parti ale lumii. Pe masura ce ne indepartam de sclavia umana, trebuie sa privim la pasul urmator, si sa ne indepartam si de la sclavia animalelor. Atat pentru motive morale cat si pentru motive egoiste, telul nostru trebuie sa fie o lume vegetariana fara exploatare si cruzime catre oameni si alte animale. Daca nu ne framantam acum, viitorul tuturor creaturilor va continua sa fie negru.

Maxwell G.Lee

4 comentarii

imi doresc ca toata lumea din Romania sa citeasca acest articol si apoi sa -si analizeze comportamentul

SUPER ADEVARAT CE ZICE IULIANA!!!Va invit pe blogul meu,si avertizez ca acolo ma ocup si cu alte probleme sociale si daca folosesc un limbaj mai dur,nu vreau sa supar pe nimeni:http://ufobradut.weblog.ro/http://ufobradut.weblog.ro/http://ufobradut.weblog.ro/http:/

este un adevar foarte mare!deasemenea cu consumul de carne…daca tot consumam carne ar trebuie sa le oferim animalelor inainte o grija responsabila si placut iar atunci cand vine vremea…sa le asiguram o moarte fara dureri sau chinuri,una rapida fara chinuri.ganditi va doar la ce chinuri suporta un animal ca din pielea lui sa se faca o haina urmand apoi ca trupul neinsufletit sa fie aruncat ca un gunoi!sa meditam asupra acestui fapt…

super informatie……chiar ma ajutat la lectii