acum 14 ani

Ce se intampla din nesupravegherea canilor – un articol de Mihai Eminescu publicat in Curierul de Iasi, acum 134 de ani

Modernitatea a adus cu sine urbanizarea, adică transformarea satului fără câini în oraş cu câini.

Dată fiind actualitatea temei, propun cititorului un fragment dintr-un articol apărut în „Dilema Veche” cu mai mult timp în urmă.

În „Curierul de Iaşi”, nr. 129 din 26 noiembrie 1876, Mihai Eminescu publică un text intitulat „Ce se întâmplă din nesupravegherea cânilor”. Textul sună astfel: „D.N. Pascu, subprefect în ţinutul Dorohoiului, primblându-se pe uliţele Mihăilenilor, a fost muşcat de un câne turbat. Idrofobia au cuprins fără scăpare organismul numitului mai sus, încât, cu toate silinţele amicilor şi rudelor, dar mai ales cu toată lăudabila îngrijire de aproape din partea dlui Dimitrie Moruz, prefectul de Dorohoi, au repauzat în 17 curent. Acest caz ne reîmprospătează în minte drepturile de cari se bucură ab antiquo cânii în iubitul nostru oraş Iaşi, cari drepturi ar trebui supuse unei filantropice reviziuni din partea locurilor competente. Fiind odată bine stabilit că este oarecare deosebire între Iaşi şi Mihăileni, am întreba cu multă umilinţă: oare multă vreme au să rămâie neatinse imunităţile cânilor din oraş, cari când izolaţi, când doi câte doi, când constituiţi în mici societăţi de voiagiu, se bucură de o existenţă foarte nesupărată şi totuşi foarte supărătoare pentru conlocuitorii lor bipezi. De aceea, pentru a evita o statistică specific ieşană a cazurilor de idrofobie, credem că nu greşim rugând autorităţile competente a ordona o mai strictă mânuire a măsurilor pentru stârpirea cânilor de prisos”.

Carevasăzică, acum 130 de ani, peisajul autohton pregătea deja viitorul. În ciuda diferenţelor (inevitabile ca şi cele dintre Iaşi şi Mihăileni), oraşul românesc contemporan păstrează încă atmosfera şi problematica vechilor oraşe. Avem tradiţii. Şi le păstrăm pios, fără să „mânuim” măsuri pripite împotriva lor. Aşa cum, la ţară, românul se face frate cu codrul, la oraş el se înconjoară de câini, pe care îi asociază cu o mitologie tandră: când, de pildă, vrea să evoce belşugul, românul vorbeşte de „câini cu covrigi în coadă”. Când vrea să înfiereze dezordinea unei comunităţi, vorbeşte despre „sat fără câini”. Câinele are deci, preponderent, conotaţii pozitive: te trimite cu gândul la prietenie, la fidelitate, la bunăstare, la protecţie şi la Brigitte Bardot.

Lucrurile s-au mai schimbat, totuşi: modernitatea a adus cu sine urbanizarea, adică transformarea satului fără câini în oraş cu câini.
Şi chiar dacă excesul numeric al câinilor creează, paradoxal, aceeaşi impresie de sat fără câini, trebuie să admitem că vechea realitate e ridicată, acum, pe o treaptă superioară. Câinii noştri sunt, de la 1 ianuarie 2007, câini europeni. Au alte „imunităţi” decât pe vremea lui Eminescu. În curând, expresia „câine rău” va fi prohibită ca discriminatorie. „Viaţa de câine” va trebui să devină o viaţă demnă, decentă, cu drepturi ferme, ca ale tuturor vieţuitoarelor. Dar nicăieri ca în România, câinii nu se vor bucura de atâtea libertăţi, demonstrând nobleţea unei milenare istorii: aici, la Dunăre, trăim, „ab antiquo”, în mitologia lupoaicei, de sânii căreia atârnă, lacom, strămoşii noştri, Romulus şi Remus. După veacuri de domesticire şi decantare, lupoaica a coborât de pe steagul dacic şi de pe soclul latin şi a devenit „căţea comunitară”. Şi pentru că Romulus şi Remus au crescut, ea ţine nu la sân, ci în gură câte un subprefect sau câte un diplomat japonez. E democratică şi multiculturală. Grivei, Zdreanţă şi Bubico ies, încet-încet, din lâncezeala idilică a culturii şi a mediului domestic, pentru a reprezenta „strada” şi a intra, uninominal, în Parlament.

Articol de Andrei Plesu

30 comentarii

Bravo!Intr-adevar un articol foarte bun,dar trebuie sa va previn ca vor exista voci ale celor care doresc sa avem cainii pe strada(nu imi sunt foarte clare motivele lor)care vor spune ca Eminescu era nebun,pe Domnul Andrei Plesu il vor trimite la psihiatru si evident si pe toti cei care apreciaza articolul

bravo. foarte bun articol si bine zis. bravo

Mi-am permis sa il pun si eu pe share :-) pentru o mai buna vizibilitate.

la trecutu-tzi mare,nashpa viitor…..

pînă şi Eminescu, pînă şi Pleşu… n-aş fi crezut că nişte oameni înalţi şi deosebiţi sînt întorşi numai către sine şi n-au pic de omenie faţă de patrupezii năpăstuiţi de soartă. grea lupta cu bipezii din "fruncea" culturii!

Problema cainilor comunitari se poate reduce la cainii agresivi sau cei care pot transmite boli. Nimeni nu este de acord cu tinerea lor pe strada. Solutii pentru acesti caini nu exista decat eutanasierea.

eutanasierea = instigare la crimă !

şi vei avea conştiinţa de om curată? vei putea dormi noaptea bîntuită de aceste suflete nevinovate ucise cu mare sălbăticie? cred că sîntem mai agresivi decît ei, iar bolile transmise de cîini sînt doar o prejudecată. ce-ar fi să-i "eutanasiem" pe toţi cei care transmit boli, precum sida, sifilis, etc.???!!!

că tot veni vorba despre marele nostru poet şi despre boala pe atunci incurabilă care l-a ucis…

Esti vegetarian?

sterilizarea tuturor cainilor(mai putin ai celor de crescatorie) este singura solutie. Aici nu ma refer numai la cainii fara stapan ci mai ales a cainilor cu stapan masculi si femele deopotriva.In momentul in care in toate satele din jurul bucurestilor nu vor mai fi caini nesterilizati se va opri aceasta maree a puilor care aterizeaza in bucuresti. Cainii sterilizati duc o viata perfect normala, am si eu vreo doi. Fara amenzi date cainilor nesterilizati plus masuri campanii de sterilizare gratuita/mai ieftina ptr proprietari degeaba se apuca baietii sa omoare animalele ca in cativa ani ajungem la loc cu haitele de caini pe cap. Undeva citeam ceva de genu ca ar fi mai scump sa omori cainii decat sa ii sterilizezi(diferenta banuiesc ca se leaga de distrugerea cadavrelor) sursa, un articol de ziar, nu o mai stiu sigur si cum se practica pe la noi nu se prea dau date concrete si argumente. daca insa ar fi asa singurul argument ptr care nu se fac sterilizari si controale stricte+amenzi e acela ca se pare ca si din situatia cainilor se pot face bani foarte multi.

din pacate, dragostea pentru animale nu este (neaparat) legata de nivelul cultural sau intelectual si nici de onestitate sau bunsimt (de oricare ar fi el)… si ca sa dau un exemplu, tot din pacate, in cazul articolului de mai sus, Vadim e mai bun decat Plesu, socotind dupa criteriul amintit, al dragostei fata de animale… asta e… :(

da, sînt vegetarian.nu trebuie să fie neapărat dragoste pentru animale, ci îngăduinţă, toleranţă şi omenie pretind de la astfel de oameni pe care îi preţuim şi pe care îi socotim modele de civilizaţie.cazul lui Vadim nu îl comentez. şi Ceauşescu a avut cîini, dar nu cred că îi iubea, iubirea are altă definiţie.

Eu nu văd vreo idee în articolul domnului Pleşu care să ateste "lipsa de omenie a autorului" faţă de câinii fără stăpân. Pur şi simplu explică, sau încearcă să justifice, ataşamentul românilor faţă de existenţa câinilor pe stradă şi blamează faptul că aceşti câini se bucură doar de drepturi şi nu sunt făcuţi răspunzători pentru actele pe care le comit.

Ah, dar când a avut vreo idee domnul Pleşu? :)

daca ar fi in viata Eminescu .. si-ar schimba parerea

bv Gabi

şi care sînt, mă rog, aceste drepturi? dreptul de a fi nemîncat, dreptul de a fi călcat de maşină, dreptul de a fi alungat de colo-colo, dreptul de a fi lovit cu piciorul sau, chiar, cu parul, dreptul de a trăi pe lumea asta fără să-i pese nimănui de tine şi, totuşi, de a depinde de mila oamenilor, dreptul de a nu avea nici un locşor pe lumea asta, în care nu mai încăpem, oricît de mare ar fi ea, dreptul de a putrezi în mijlocul străzii şi, nu în ultimul rînd, dreptul de a fi omorît de oricine, doar pentru faptul că, deşi nu el te-a adus pe lume, aşa-i e pe plac, etc., etc….

@Achileas: corect. @Roberto: foarte adevarat!

@Achileas, ai zis că Pleşu nu are pic de omenie faţă de patrupezii năpăstuiţi de soartă. Eu cred că nu ai înţeles bine textul articolului.

VORBE GOALE SI FARA NOIMA DIN PARTEA STIMABILULUI PLESU

@Vlad Moldovan: subscriu.

Sa faca dracu ce stiu ei mai bine, nu sa vina sa nea adoarma pe noi cu vorbe pe care nici ei nu le cred, ca ne-am cam saturat !!!

am aflat ca legea a trecut de parlament si este la sefu pe masa….acea lege care va distruge si cainii din adaposturi…voi ce stiti

Sehr traurieg das die arme Hunde die letztendlich die menscheit immer eine treuer begleiter war,das sie das verdient haben..so scrupullohs behandelt zu werden.Rumänien bekommt so viel Geld von die EU.und sie tuhn es lieber verplempern statt das sie diese arme hunde würdevolleres leben zu bieten.

Das Geld von Eu ist nicht fur die Hunde! Niemand braucht sie wirklich. Es ist traurig aber es ist nichts zu tun. Wie konnen sie sich ein wundervolles Leben furs Hunde in Rumanien vorstellen, wo Menschen kaum leben konnen! Es wurde besser wenn Sie versuchen wurden Personen zu finden die Hunde adoptieren konnten!

@Popa Jean De unde ai informatiile ca a trecut de Parlament? Legea Marinescu 2 http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=9033 apare ca e inca la comisie. Au facut un alt proiect care a fost aprobat deja si e la presedintie pentru promulgat? E important sa fim informati corect si sa actionam rapid…

@violeta:omul isi castiga painea scriind un articol.Dar tu,care vrei sa pari o iubitoare de…nici tu nu mai stii,poti citi urmatorul articol:https://www.adoptiicaini.ro/o-fundatie-britanica-propune-solutii-pentru-problema-cainilor-comunitari/

Va sa zica, Eminescu nu prea iubea ciinii.

@Angel:am citit articolul inainte de a mi-l recomanda si sunt de acord cu ce scrie acolo pana la un punct-reintoarcerea in teritoriu.Toti cainii din jurul blocului meu(o haita de aprox.10-15 caini)sunt sterilizati(au cercel)-ma bucur ca cel putin nu mai fac pui,dar sa stii ca ataca la fel de bine dupa buna lor inspiratie,latra noaptea de-ti vine sa te duci(dar unde?)ca sa nu mai vorbesc de mizerie.Iata de ce reintoarcerea in teritoriu nu este dorita de oamenii obisnuiti,care nu uram animalele,nu le dorim moartea dar nici nu mai putem trai cu ele printre blocuri.Desi atatia oameni au fost muscati sustineti la nesfarsit ca victima e de vina(cu argumente din cele mai puerile).
Am mai spus si repet-noi cei care nu dorim cainii pe strada nu am abandonat vreodata un animal.O parte dintre “marii iubitori” au facut-o insa atunci cand n-au mai fost in stare sa ii tina,nu i-au sterilizat si s-au pomenit cu mostenitori-si acum ne cer noua sa-i suportam pe strazi cu toate riscurile.
Daca nu vor fi dusi in adaposturi sau adoptati cine ne garanteaza ca pana vor muri de batranete nu vor mai face victime?
Oare mai exista si alte interese ale ONG-urilor ca sa aiba obiectul activitatii lor pe strada unde e mai greu de controlat cum s-au cheltuit banii?