acum 11 ani

Curs pentru protectia animalelor in scoala

Curs pentru protectia animalelor in scoala

Curs pentru protectia animalelor in scoala

„Copiii invata sa protejeze animalele” este un curs curs pentru protectia animalelor initiat de Vier Pfoten, care se desfasoara in scoli, la nivel national.

Copiii iubesc animalele. Le place sa povesteasca despre ele, sa le recunoasca in poze, sa le vada in desene animate. Acesta este unul dintre motivele pentru care orele dedicate aniamlelor sunt atat de populare in randul micilor elevi. Fundatia Vier Pfoten a mers mai departe, incercand sa invete copiii sa adopte un comportament responsabil fata de animale: cu sprijinul inspectoratelor scolare judetene au initiat un curs pentru protectia animalelor predat, pe baza unui manual, in scoli.

Ce fac copiii la orele de protectia animalelor

In cadrul activitatilor desfaşurate in clasa, copiii sunt puşi in situatia de a interactiona cu animalele, de a invata despre acestea, de a identifica şi de a gasi solutii pentru situatiile in care ajung animalele. Cursurile sunt interactive şi urmaresc dezvoltarea emotional-afectiva a copiilor, motiv pentru care nici nu implica teme ulterioare. Pe langa acestea, copiii pot participa la o serie de activitati recreativ-creative speciale.

Prin „Carnavalul Animalelor” copiii au posibilitatea de a se identifica cu animalul preferat, de a-şi spune parerea despre conditiile in care acesta traieşte şi felul in care oamenii au intervenit in viata lui.

Scolarii sunt invitati sa-şi imagineze, spre exemplu, ce ar visa un leu in cusca la circ sau cum ar putea salva viata unui pui orfan. Ei joaca si scenete in care imprumuta rolurile de “dresor” sau de “animal” si sunt indemnati sa compare viata animalelor salbatice in habitatul lor natural si cea pe care o au la circ sau la gradina zoologica.

La capitolul “Animalele simt” li se cere sa joace sceneta despre prinderea şi judecarea unui braconier, fiind totodata invitati sa formuleze cateva legi proprii de ocrotire a animalelor salbatice. De-a lungul cursului, copiii işi creeaza propriul “blazon”, folosind imaginea animalului cu care se identifica cel mai bine, urmand apoi sa-si justifice alegerea.

Manual pentru protectia animalelor

Suportul proiectului este caietul de studiu Aproape de animale, conceput impreuna cu invatator Sorina Cuzum si invatator Gina Velcu şi distribuit gratuit scolilor participante. Acesta propune o abordare noua, interactiva, prin care copiii pot cunoaste aspecte din viata animalelor si se pot implica direct in dezbateri si activitati pe marginea temelor prezentate. Participarea este stimulata prin diferite sarcini care dirijeaza invatarea: “Imagineaza-ti…”, “Activitate pe grupe”, “Hai sa vorbim!”, “Spune-ti parerea!” etc.

Cele 9 capitole ilustrate prin desene şi fotografii atrag atentia asupra problemelor din viata animalelor si asupra necesitatii ocrotirii acestora: “Si animalele au casa”, “Animalele au puteri magice”, “Animalele simt”, “Animalele fara stapan”, Animalele de companie”, “Daca aş fi pasare….”, “Lumea nevazuta a animalelor”, “Schimbarea comportamentului animalelor”. Prin intermediul caietului de studiu propus de Vier Pfoten, cadrele didactice au posibiltatea de a preda copiilor o materie noua, cu caracter interdisciplinar care cumuleaza cunostinte din alte obiecte de studiu (stiintele naturii, geografie, biologie, religie etc.)

De ce este nevoie sa se studieze in scoli protectia animalelor

Copiii sunt cu regularitate martorii suferintei animalelor: animale fara stapan, animale sacrificate in public, animale de companie chinuite, animale folosite drept „fotomodele”, animale salbatice inchise in gradini zoologice si circuri, animale vanate fara nicio restrictie etc. Proiectul isi propune sa arate ca prin educatie, in timp, aceasta atitudine poate fi schimbata: prin respect fata de viata si nevoile animalelor, prin cunoasterea, intelegerea si responsabilitatea fata de fiintele care nu se pot exprima prin cuvinte si care nu isi pot apara drepturile.

Extra: Cainii comunitari – ”material didactic”
Caietul de studiu dedica un capitol intreg animalelor fara stapan, aratand ca ele nu sunt vinovate ca exista si, mai ales, ca ele se pot dovedi foarte prietenoase şi chiar utile daca sunt tratate cu grija. Cea mai mare atractie pentru copiii inclusi in program este intalnirea cu cateii si cu dresorii din programul “Caini pentru oameni”, un alt proiect major al Vier Pfoten. Cainii maidanezi sunt pregatiti special pentru asa-numita terapie asistata de animale, cu scopul a interactiona cu persoane cu dizabilitati psiho-motorii. Tibi, Tuca si Mulan, insotiti de dresorii lor, le arata copiilor ce poate sa faca un caine de pe strada daca este ingrijit şi iubit.

Scoli implicate in proiect
Proiectul se desfasoara incepand din anul 2005 in Bucuresti, in baza unui protocol semnat cu Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucureşti si beneficiaza de sustinerea mai multor inspectori de specialitate care coordoneaza implementarea propriu-zisa a cursului. La nivel national acest curs a fost sustinut de catre Inspectoratele Scolare Judetene Brasov, Sibiu, Cluj, Prahova, Mures, Tulcea si, mai nou, Constanta.
Pentru a se familiariza cu scopul şi obiectivele proiectului, profesorii participa la un curs de formare, in cadrul caruia temele din caietul de studiu sunt prezentate in mai multe sesiuni prin diferite strategii educationale.