25 Oct 2010

La Protan, in poarta, zace un contract cadaveric

Consorţiul Protan-Atev, cei care asigură neutralizarea deşeurilor de origine animală la nivel naţional, trebuie să plătească la stat, conform contractului, o redevenţă lunară de 6.200 de euro, însă primesc, tot lunar, circa un milion de euro de pe urma subvenţiilor pe care le acordă statul pentru susţinerea activităţii pe care o desfăşoară. Conform contractului încheiat în 2006 pe o durată de 10 ani, Protan era reprezentată de Dumitru Saitoc, iar, în momentul de faţă, printre acţionarii societăţii se regăsesc Verestoy Attyla sau SC Phoenix Farm, o societatea controlată de omul de afaceri Cristian Burci. Cei de la Protan sunt implicaţi în peste 100 de procese unele dintre ele fiind cu Agenţia Domeniilor Statului, instituţia guvernamentală care a semnat, în urmă cu patru ani, afacerea monopol cu Protan-Atev.

În urmă cu patru ani, când ADS a parafat afacerea cu Protan ATEV, Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a derulat un control la Protan Dej în urma căruia s-a dispus încetarea activităţii pentru neregulile găsite. “În decursul anului 2006, inspectori din cadrul Direcţiei de Inspecţie au efectuat 10 controale la unităţi de tip Protan, au aplicat 6 sancţiuni contravenţionale în valoare de 21600 RON şi s-a dispus emiterea unei ordonanţe de interzicere a activităţii pentru neutralizarea MRS-ului la SC Protan Sucursala Dej şi a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 20000 RON”, arată un raport al ANSVSA. Până acum, în cei patru ani, diferite instituţii clujene care se ocupă de protecţia mediului au amendat şi sancţionat SC Protan ATEV pentru neregulile depistate, dar până acum nici o autoritate nu a atacat contractul pentru a se face o altă licitaţie în urma căreia să se aleagă o nouă firmă care să se ocupe de neutralizarea deşeurilor de origine animală. Mai mult, “meciul” dintre Protan şi instituţiile statului a culminat în urmă cu doi ani, când reprezentanţii Protan au declarat că vor închide incineratoarele dacă statul nu continuuă să vireze bani în conturile firmei, iar în toamna lui 2008 punctele de lucru ale Protan din Dej, Suceava şi Bucureşti au fost închise pentru o scurtă perioadă de timp. După ce statul a reluat administrarea de fonduri către Protan, centrele de neutralizare au fost redeschise. În momentul de faţă, Protan a dat în judecată Agenţia Domeniilor Statului şi cere rezilierea contractului de concesiune încheiat şi obligarea ADS la o serie de despăgubiri. Pe de altă parte, ADS a acţionat în instanţă Protan-ul cerând despăgubiri de aproape sase milioane de lei pentru că Protan nu a realizat investiţiile asumate prin contractul de concesiune.

Afacerea cu cadavre nu are culoare politică

Însă, conform contractului încheiat în 2006, una dintre clauze prevede clar că dacă investiţiile asumate nu vor fi realizate, concesiunea acestei activităţi de importanţă naţională devine nulă.
“Concesionarul se obligă să efectueze investiţiile necesare îndeplinirii condiţiilor tehnice prevăzute în Ordinul MAPAM nr 723/2003, conform ofertei tehnico-financiare anexate Contractului, cu respectarea obiectivelor, valorilor şi termenelor, aşa cum se regăsesc în oferta tehnico-financiară. Investiţiile prevăzute vor fi finalizate în termen de 6 luni de la semnarea  Contractului, dar nu mai târziu de 31.12.2006, astfel încât la această dată să se asigure funcţionalitatea sistemului de neutralizare a deşeurilor de origine animală la nivelul zonei câştigătoare, cu respectarea prevederilor Ordinului MAPAM nr 723/2003 şi ale legislaţiei în vigoare. În situaţia în care investiţiile prevăzute în Contract, nu sunt realizate cu respectarea termenului din Contract, Concedentul acordă Concesionarului un termen pentru realizarea investiţiilor respective de până la 31.03.2007, cu obligaţia Concesionarului de a plăti penalităţi de 1% pe fiecare zi de întârziere din valoarea investiţiei nerealizate. Daca nici până la această dată (31.03.2007) Concesionarul nu realizează investiţiile, Contractul se consideră încetat de drept, fără să mai fie necesară sesizarea instanţei judecătoreşti”, se arată la capitolul Investiţii din contract. La încheierea acestui contract, din comisia de negociere a celor de la ADS au făcut parte Marian Ioan, Ramona Mărăcine şi Constantin Tomoioagă, iar, în 2006, preşedintele ADS era Barna Tanczos. În momentul de faţă, el este secretar de stat la Ministerul Transporturilor. Pe lângă faptul că este bugetar, Barna mai este şi unul dintre apropriaţii lui Verestoy Attila, senator UDMR şi, adiacent, acţionar la SC Protan. În 2006, la data semnării contractului, SC Protan a fost reprezentată de omul de afaceri Dumitru Saitoc, unul dintre personajele care „gravitează” în jurul controversatului afacerist Cristian Burci. Acesta din urmă, fiind adevăratul artizat al afacerii Protan, prin intermediul SC Phoenix Farm, acţionarul majoritar al Protan.

Jonglerii cu puncte tari

În 2005, cu un an înainte de apariţia contractului dintre ADS şi Protan, Dumitru Saitoc a fost consilierul fostului Ministru al Economiei, Codruţ Seres. Dacă Seres este anchetat de DNA în legătură cu privatizarea SC Hidroelectrica, Saitoc a făcut parte din Consiliul de Administraţie al SC Hidroelectrica. Mai departe, printre cei care au fost remuneraţi de pe urma activităţii Protan se numără şi fratele lui Miron Mitrea, Sorin. Iniţial, Sorin Mitrea a fost şeful Agenţiei Naţionale Sanitar-Veterinare, dar, după aceea el a devenit manager în cadrul Protan. Însă, cel care conduce afacerea Protan prin intermediul celor menţionaţi mai sus este Cristian Burci. El deţine şi Grupul International Railway Systems, înregistrat în Luxemburg, care produce vagoane, boghiuri si piese forjate pentru industria feroviara. În domeniul transporturilor feroviare, Burci mai deţine şi Servtrans Invest SA. În 2007, conducerea CFR Marfă a decis înfiinţarea unor societăţi mixte cu ajutorul cărora să repare/modernizeze vagoanele învechite pentru ca ulterior acestea să poata fi închiriate. Astfel, a apărut Rolling Stock Company SA care, potrivit Registrului Comertului, actionarii sunt CFR MARFA şi Grup Feroviar Român. În urma unui anunţ de asociere emis de CFR Marfa, societăţile controlate de Burci, SC Servtrans Invest si International Railway Systems, au reuşit să obţină un contract cu Republica Sârba în valoare de 54 de milioane de euro. Prin IRS, Burci a preluat afacerile pe Europa a concernului american “American Trinity Industries”, unul dintre cei mai mari producatori de vagoane de marfă din  Statele Unite. Grupul lui Burci, IRS deţine fabricile de vagoane de marfă Astra Arad, Meva Turnu-Severin şi Romvag Caracal.

În spatele SC Phoenix Farm, acţionarul majoritar al SC Protan, se află off-shore-ul BENETRIT ENTERPRISES LTD, iar societatea este administrată de IONESCU ADRIAN, MIU MARIANA CRISTINA şi BORDEIANU NICOLAE SORIN, unul dintre oamenii de încredere ai lui Cristi Burci. Anul trecut, SC Phoenix Farm a mers pe minus, cu un profit de -152.638 de lei şi datorii de aproape trei milioane de lei.

Fabrica SC Protan SA Dej este situată la trei kilometri de municipiul Dej, în vecinatatea râului Somes. Societatea a făcut parte dintr-o reţea de fabrici care prelucra deşeurile de abator şi cadavre de animale. Reţeaua Protan a fost înfiinţată în anii ‘70, în scopul igienizării şi ecologizării mediului. Printr-o incinerare specială, Protan a produs făinuri proteice folosite în zootehnie. După 1990, fabricile Protan au fost implicate în mai multe scandaluri ecologice. Fabricile Protan din Chiajna, Codlea sau Glina au fost închise pentru încălcarea normelor igienico-sanitare.

Răzvan Robu

Sursa: Gazeta de Bistrita


Un comentariu

va intreb oare nu ar trebui trasi la raspundere sefi conduceri cu cea ce se intampla acum la protan dej? multumesc

 
Influenta principalelor elemente climatice asupra organismului uman

Influenta principalelor elemente climatice asupra organismului uman
Omul este o fiinta meteosensibila, reactionand diferit la elementele climatice, in functie de fondul genetic trebuie sa-si constientizeze meteorosensibilitatea si sa-si evalueze potentialul de aclimatizare pentru a putea preveni eventualele situatii de risc ce ii pot afecta sanatatea, siguranta, productivitatea…

Haine din bambus: moda ecologica sau viitorul industriei textile

Haine din bambus: moda ecologica sau viitorul industriei textile
Producerea tesaturii de bambus s-a inceput nu cu mult timp in urma – primele mostre au aparut acum zece ani. Si, dupa ce aparuse, au primit imediat titlul mandru de tesatura a secolului XXI. Intr-adevar, stofa din bambus are prea…

Land Art, arta care imbina ingineria si ecologia

Land Art, arta care imbina ingineria si ecologia
Arta cu natura si in natura, menita sa transmita un mesaj social profund. Aceasta ar putea fi, in cateva cuvinte, definitia Land Art-ului. Concept artistic originar din Statele Unite ale Americii din anii 50, Land Art-ul a ajuns si la…

Toaletele ecologice ar putea disparea de pe strazile Timisoarei

Toaletele ecologice ar putea disparea de pe strazile Timisoarei
Primaria are de gand sa renunte la solutia toaletelor ecologice amplasate pe strazile orasului si sa construiasca toalete civilizate, inclusiv pentru persoane cu dizabilitati. Problema toaletelor ecologice amplasate pe strazile Timisoarei a fost luata in discutie la ultima sedinta de…

40.000 de lei pentru romanii care isi construiesc sau renoveaza locuintele cu materiale ecologice

40.000 de lei pentru romanii care isi construiesc sau renoveaza locuintele cu materiale ecologice
Romanii care isi construiesc sau renoveaza locuintele cu materiale ecologice ar putea primi pana la 40.000 de lei, potrivit programelor Casa Verde Clasic si Casa Verde Plus lansate in dezbatere publica de Ministerul Mediului. Prima componenta a programului lansat in…

Marea Bariera de Corali declarata “aproape moarta�

Marea Bariera de Corali declarata “aproape moarta�
Imagini recente au aratat gradul avansat de deteriorare a recifurilor de corali din cauza schimbarilor climatice. Cresterea temperaturii oceanelor a afectat masiv starea celui mai mare sistem de corali din lume care se intinde pe mai mult de 2200 de…

Clujul va fi primul oras din Romania cu autobuze electrice

Clujul va fi primul oras din Romania cu autobuze electrice
Cluj-Napoca va fi in 2017 primul oras din Romania care va avea autobuze electrice, potrivit presei locale. Un astfel de autobuz electric nu polueaza si dupa ce a fost incarcat doar trei ore poate sa parcurga pana la 250 de…

Spatiul, ultima pubela

Spatiul, ultima pubela
Pe masura ce explorarea spatiului extraterestru a devenit o activitate la ordinea zilei, de la descoperirea razelor cosmice in 1912 cu ajutorul unui balon, pana la turismul spatial, inaugurat in 2001, sau prima lansare a unui nanosatelit romanesc, ecologia intergalactica…

Esti ecologist, eco-friendly sau fan Captain Planet? Atunci urmareste recomandarile EcoMagazin pe Facebook sau aboneaza-te la newsletter. EcoMagazin.ro promoveaza activ practicile ecologice si campaniile societatii civile inca din 2007.