acum 13 ani

Salubritatea Publică Urbană se implică în rezolvarea problemei câinilor comunitari

Salubritatea Publică Urbană se implică în rezolvarea problemei câinilor comunitari

Luni seara, directorul acestui SRL al Consiliului Local Curtea de Argeş, Gabriel Nastea a fost invitat la emisiunea “Linia directă”, transmisă de PHOENIX TV. SPU “şi-a intrat în pâine” la data de 23 septembrie 2010, ca urmare a unei decizii adoptate de legislativul municipal la propunerea primarului Nicolae Diaconu. Externalizarea Salubrităţii, sector în cadrul SPGC, a fost soluţia prin care nu s-a clintit vreun scaun de funcţionar public şi s-a “driblat” ordonanţa prin care guvernul stabilea disponibilizarea a 20% din personalul bugetar din administraţia publică locală. Pentru a se îndeplini numărul, pe lângă oamenii de la Salubritate au mai fost externalizaţi câţiva muncitori din posturi auxiliare. Şi totul s-a rezolvat în cel mai pur stil românesc.
Gabriel Nastea, şeful amintitului sector de la SPGC s-a trezit peste noapte avansat la postul de director şi a trebuit să pună pe picioare SPU SRL. N-a fost uşor, căci a plecat de la zero, cu 34 muncitori, 3 şoferi, un jurist cu normă de 2 ore zilnic, cărora la câtva timp li s-a adăugat o contabilă. Căruţa noului SRL – şi nu este o glumă gratuită! – s-a urnit din loc şi aproape pe neobservate, poate şi datorită volumului mare de muncă, a trecut toamna, s-a dus şi iarna şi după 6 luni, directorul Nastea s-a declarat mulţumit de bilanţul realizărilor la PHOENIX TV.

“SPU va fi rentabilă!”

Consiliul Local i-a impus directorului Nastea drept obiectiv eficientizarea activităţii, astfel încât oraşul să fie mai curat cu cheltuieli mai mici decât atunci când Salubritatea era sector al SPGC. Avantajul său este acela că SPU va fi considerată rentabilă în condiţiile în care va cheltui cu 1 leu mai puţin în cursul acestui prim an de activitate şi în cei următori. “Dacă ne menţinem la nivelul cheltuielilor actuale, estimez că vom face economii de 2 miliarde lei vechi!”, a spus Gabriel Nastea. Hărţuit cu întrebările de către moderator, acesta a afirmat că economiile lunare se cifrează cam la 500 euro, deci la 6.000 euro anual, ceea ce-i face estimarea superoptimistă, căci până la cei 50.000 euro, cât totalizează 2 miliarde lei vechi, mai e drum lung. Oricum, cineva se înşeală, dar răspunsul avizat va veni la bilanţul anual.
Cum în acest an UE a ameninţat România cu amenzi usturătoare pe mediu, pentru că este o ţară plină de praf şi mizerii şi cum oraşul nostru este parte componentă a acestei ţări, întrebarea firească a fost aceea dacă invitatul este mulţumit de starea de curăţenie de la noi. Răspunsul a fost afirmativ, în contradicţie cu convingerile moderatorului, dar a fost prilejul pentru a delimita aria de responsabilitate a SPU, în raport cu aceea a SPGC. Salubritatea face curăţenie pe toate străzile modernizate şi asfaltate, restul – inclusiv aleile dintre blocuri şi parcurile – sunt în domeniul gestionat de directorul Ioan Ghiţă. Totuşi, din gunoiul colectat, cam 30% este reprezentat de cel aruncat sau depozitat aiurea de către cetăţenii care evită să încheie contracte cu TRANSARG-ul, câtă vreme s-au obişnuit să-l posteze la colţuri de străzi, de unde este ridicat de cineva, pe gratis. Nu este deloc în regulă, dar este în spiritul tradiţiei locale! Şi când te gândeşti că s-a cerut în repetate rânduri în Consiliul Local ca funcţionarii din primărie să întocmească situaţii cu cei care au contracte de colectare a gunoiului şi mai ales cu cei care n-au, pentru a-i convinge să le încheie…
În aceste condiţii, toată comunitatea plăteşte pentru şmecherii care-şi depun mizeriile la colţul străzii. Vina funcţionarilor publici poate fi împărţită cu consilierii locali care pot întocmi şi aproba un proiect de hotărâre, prin care să se stabilească obligativitatea tuturor cetăţenilor de a încheia contracte de colectare a gunoiului menajer.

În contact zilnic cu realităţile oraşului

Directorul Nastea a caracterizat scandalul cu gunoiul de pe str. Voievozi drept o gafă a unui subordonat, care “şi-a luat leapşa”. El a negat categoric că deşeurile aparţineau unui grangure al oraşului, afirmând că molozul şi restul gunoiului fusese ridicat de la intersecţia străzilor Castanilor şi 1 Mai şi dus pe Voievozi aiurea. De fapt zona Castanilor este una sensibilă, de unde s-au ridicat gunoaie de către angajaţii SPU atât în sâmbăta Paştelui, cât şi în zilele care au urmat.
Apelat de un telespectator, Cristi, directorul SPU a fost întrebat dacă a străbătut vreodată oraşul la pas pentru a vedea cât de curat este, dacă s-a gândit la măsuri coercitive în ceea ce-i priveşte pe cei care fac mizerie şi dacă a făcut paşi concreţi pentru colectarea unui “gunoi curat”. Gabriel Nastea a recunoscut cu onestitate că nu are obiceiul să bată străzile oraşului la pas, dar că o face cu maşina proprietate personală, pentru care mai are de plătit doi ani rate la leasing. “Când descopăr gunoi aruncat aiurea, anunţ Biroul Mediu de la Primăria Municipală”. Foarte bine, frumos, legal, dar total ineficientă procedura, cât timp practicile de acest gen continuă! Cât despre “gunoiul curat”, l-a asimilat selectării acestuia pe PET-uri, sticlă, cartoane, plastic, activitate începută cam de la 15 martie, de când a introdus şi ture de noapte la măturatul străzilor. “Avem contract cu o firmă specializată, care ne plăteşte gunoiul selectat la kilogram şi-l preia. Cred că vom câştiga în luna mai din această activitate cam 500 lei, aproape salariul unui muncitor, care după trecerea la SPU, nemaifiind bugetar, a revenit la nivelul de dinaintea diminuării cu 25% din vara trecută”, a declarat Gabriel Nastea.
Chestionat dacă a luat în calcul achiziţionarea unei maşini speciale pentru stropirea/spălatul străzilor şi trotuarelor, a spus că deocamdată SPU nu-şi permite aşa ceva, întrucât chiar şi un utilaj second-hand german costă cam 15.000 euro, pe când unul nou ar fi circa 50-60.000 euro. În aceste condiţii, ideea poate fi plasată în categoria “Vise, taică!…”

Rezolvarea problemei câinilor fără stăpân bate pasul pe loc

În bugetul pe anul în curs, legislativul municipal a alocat 2 miliarde lei vechi pentru a se demara o acţiune de rezolvare a acestei probleme, care a devenit tot mai stresantă pentru concitadini. Primarul Nicolae Diaconu estima că vor trece prin serviciul specializat circa 1.000 câini comunitari în cursul acestui an. Activitatea nu este deloc simplă, cât timp există o lege care protejează animalele. Practic, trebuie ca o societate specializată să câştige licitaţia aflată pe SEAP şi din suma alocată să amenajeze un adăpost pentru câini, în conformitate cu regulile şi normele europene destul de restrictive, să contracteze serviciile unui cabinet medical veterinar acreditat, să captureze câinii de pe străzile oraşului, iar la adăpost aceştia să fie supuşi controlului medical. Cei bolnavi ar urma să fie să fie eutanasiaţi, iar cei sănătoşi să fie deparazitaţi, sterilizaţi, hrăniţi pe o anumită perioadă de convalescenţă şi readuşi în arealele de unde au fost capturaţi, pentru că se presupune că după trecerea pe la adăpost vor fi mai puţini agresivi. În plus, strilizarea i-ar opri să se mai înmulţească. Cert este faptul că o bună perioadă de timp câinii fără stăpân vor mai rămâne o prezenţă activă pe străzile oraşului.
Gabriel Nastea cu Salubritatea s-a ocupat de capturarea câinilor încă de pe vremea când era la SPGC şi are hingherii, sau cel puţin o parte dintre aceştia, în subordine. Cu câtva timp în urmă spunea că analizează oportunitatea de a se băga în afacerea cu câinii vagabonzi, care nu-i părea chiar strălucită şi nu-i oferea ocazia de rentabilizare a activităţii. Luni seara, la PHOENIX TV şi-a declarat disponibilitatea de a licita, deoarece calculele iniţiale fuseseră făcute pentru demararea activităţilor de la data de 1 aprilie. Acum, în cazul în care totul decurge normal şi îşi va adjudeca licitaţia, data estimată pentru start ar fi cam 15 iunie. Primul obiectiv este amenajarea adăpostului pentru câini şi a cabinetului medical în spaţiul alocat de primărie în zona Staţiei de epurare. În cazul în care se vor pune “tălpi” şi se va bloca licitaţia pe SEAP, în cel mai bun caz întârzierea va fi de minim 2 luni de zile. Oricum, activitatea de sterilizare nu se poate desfăşura decât până la data de 1 noiembrie, căci apoi vine frigul şi condiţiile sunt improprii. În cazuri cu totul speciale, de câni turbaţi, agresivi sau bolnavi, se va interveni şi după 1 noiembrie.
Gabriel Nastea a reiterat apelul către cetăţeni pentru a păstra oraşul curat şi de a oferi o şansă în plus sănătăţii publice.

Un comentariu

Buna ziua,

In primul rand va felicit pentru ca incercati sa faceti un bine, dar inainte de toate vroiam sa va amintesc sa nu uitati sa strangeti si bucatile de carne muscata de caini din oamnii care trec fara vina pe strada. Nu glumesc sa stiti. Sa spunem ca sunt noroc, ca am o constitutie impunatoare care mi-a permis sa ma apar de 2 maidanezi “iubareti”. Asa ca inca odata felicitari pentru aceasta actiune dar poate veti incepe sa va ganditi mai intai la omul care fara absolut nici o vina este atacat de animale singure de pe strada. Si in caz ca va intereseaza unde sunt acesti caini iubareti, ei se afla intre blocul A1 si blocul A2.

O zi buna dragi iubitori de animale fara stapani si va urez la cat mai putine victime in randul oamenilor.