acum 15 ani

PETER SINGER – despre respectul pentru Viata (3)

‘ Toleram acte de cruzime asupra membrilor altor specii, acte care ne-ar scandaliza daca ar fi fost facute pe membrii ai speciei noastre. Speciecismul ii face pe cercetatori sa priveasca animalele ca obiecte, echipament, unelte de laborator, mai degraba decat ca fiinte vii capabile sa simta suferinta.’‘Cand se justifica experimentele pe animale ? Pe baza informatiilor despre adevaratul mod in care se desfasoara acestea, multi ar raspunde ca asemenea practici ar trebui interzise imediat. Cercetatorii, au insa, o replica gata formulata pentru a combate asemenea pareri : am fi noi gata sa lasam mii de oameni sa moara, daca am stii ca acestia ar putea fi salvati datorita unui singur experiment, pe un singur animal ?

Intrebarea e, desigur, pur ipotetica. Niciodata n-a fost si nu va fi un unic experiment care va salva mii de vieti. Raspunsul la acea intrebare poate fi, insa, poate fi formulat asa : Acel cercetator ar fi gata sa isi desfasoare experimentul pe un copil orfan sub sase luni, daca ar stii ca aceea e singura metoda prin care ar putea salva mii de vieti ?

Daca raspunsul e nu, atunci atitudinea sa fata de experimentele pe animale e o dovada clara a speciecismului, din moment ce orice animal adult – maimuta, caine, sobolan etc – e la fel de sensibil la durere si la fel de constient de ce i se intampla, ca un copil. Daca cercetatorii nu cauta metode alternative la experimentele pe animale, e pentru ca pur si simplu nu le pasa de soarta acestora. ‘

‘ Pentru cei mai multi oameni, in special cei ce traiesc la oras, cea mai directa forma de contact cu animalele e aceasta : la masa, atunci cand le mananca. De aici si atitudinea societatii fata de animale, dar si solutia acestei probleme. (…) Pe masa, in supermarket sau la macelarie suntem adusi fata in fata cu cea mai extinsa exploatare facuta vreodata de o specie asupra altor specii.’

‘Daca putem sa luam viata unei alte fiinte doar ca sa ne satisfacem o pofta la un moment dat, atunci acea fiinta nu e mai mult decat un mijloc pentru scopurile noastre.’

‘Cei care profita de pe urma exploatarii animalelor la scara larga nu au nevoie de aprobarea noastra. Ei au nevoie de banii nostri. (…) Ei vor continua sa macelareasca animalele atata vreme cat vor primi suport din partea noastra ; ei vor avea resursele de care au nevoie ca sa lupte cu arme politice impotriva reformelor ( pentru drepturile animalelor) ; ei vor putea astfel sa se apere de critici cu argumentul ca nu fac decat sa ofere publicului ceea ce acesta cere. De aici necesitatea ca fiecare din noi sa inceteze de a mai cumpara produse provenite din animale.(…)

Vegetarianismul e o forma de boicot. Pentru majoritatea vegetarienilor, boicotul e permanent, pentru ca odata ‘spart’ obiceiul de a consuma carne, ei nu mai pot fi de acord cu macelarirea animalelor pentru satisfacerea unor nevoi triviale ale papilelor gustative. Obligatia morala de a boicota carnea vine din cunoasterea modului in care animalele au fost crescute – in suferinta. ‘

‘Sa protestezi impotriva toridelor din Spania, sau impotriva vanatorii de foci, in timp ce continui sa mananci pui care si-au petrecut viata inghesuiti intr-o cusca, ori vitei care nu si-au vazut macar mama, nici nu au avut spatiu de a-si intinda picioarele, e ca si cum ai protesta impotriva apartehidului din Africa de Sud, dar in acelasi timp le ceri vecinilor tai sa nu-si vanda casele oamenilor de culoare.’

‘Toate argumentele care dovedesc superioritatea omului nu pot zdrobi acest fapt evident: ca in suferinta suntem cu totii egali, oameni si animale.’

Miscarea de eliberare a animalelor va un altruism mai mare decat orice alta miscare de eliberare dusa vreodata de om. Animalele nu-si pot cere singure libertatea, nu pot protesta cu voturi, demonstratii sau bombe, la conditiile grele in care sunt tinute. Oamenii insa, au puterea de a pune capat oprimarii speciilor, altfel vom ajunge sa facem aceasta planeta de nelocuit pentru alte vietuitoare. Va continua oare tirania noastra, demonstrand ca suntem intr-adevar, monstrii egoisti de care vorbeau cei mai cinici poeti si filosofi ? Sau ne vom asuma responsabilitatea si vom raspunde provocarii de a ne demonstra altruismul, oprind exploatarea nemiloasa a celorlalte specii, si nu fortati de altii, ci prin prisma faptului ca am recunoscut ca o asemenea pozitie morala e de necombatut ? Modul in care raspundem la aceasta intrebare depinde de modul in care fiecare individ raspunde…’ (‘Animal Liberation’)

3 comentarii

superbi catei toti sunt frumosi un animal ca si un copil sunt dar de la dumnezeu .daca as avea bani va s trimite va s ajuta cu ceva dad sunt o prsoana simpla iubitoare de animale va sustin cu sufletul

Peter Singer va fi inteles in Romania peste 200 de ani. Daca as povesti ca eu, ca vegan, nu cumpar de ex Cola, Sprite, deoarece Coca-Cola e sponsor oficial al coridelor si la rodeo, cred ca as fi batuta.

CRISTINA MIHAELA PETERSON 31 mai 2011 la 9:42 pm

O “scrisoare deschisa ” catre umanitate. Foarte frumos …Va multumesc!
Este foarte adevarat ca nu poti impune nimanui sa-si schimbe atitudinea vis-a -vis de alte specii, dar schimbarea poate incepe cu tine.
“Fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume ” spunea Mahatma Gandhi

Lumina si Iubire tuturor cu doua, patru sau cate picioare au…