9 Apr 2010

Sistarea subvenţiei pentru transportul animalelor moarte va împânzi judeţul Satu Mare de hoituri

Sumele de plată pentru ecarisare sunt cuprinse între 400 de lei şi 2.500 de lei şi de multe ori depăşesc contravaloarea unui animal viu din specia bovină sau cabalină
Neutralizarea cadavrelor de animale este o activitate care are mai multe conotaţii. Cele mai importante aspecte se referă la protejarea mediului şi la reducerea la minimum a posibilităţilor de transmitere a unor boli.
Odinioară, fiecare unitate administrativ teritorială avea obligaţia să amenajeze pe raza sa de competenţă puţ sec şi/sau cimitir pentru animale. Numai acolo era permisă îngroparea animalelor care au murit din diverse motive – boală, accidente ş.a.
Această etapă a fost depăşită după ce România a aderat la Uniunea Europeană (UE). Normele internaţionale impun închiderea cimitirelor de animale şi încheierea unui contract de prestaţie cu o firmă specializată în neutralizarea acestora şi a resturilor de origine animală. Ba mai mult, aceleaşi norme internaţionale prevăd amenajarea în fiecare unitate administrativ teritorială a unui spaţiu dotat cu instalaţie frigorifică pentru păstrarea cadavrelor până la transportarea acestora în vederea neutralizării.
Toate măsurile mai sus menţionate prin aplicare conduc la cheltuirea unor sume însemnate de bani, fără a fi menţionată sursa de finanţare.
În ultima perioadă, din mai multe comune ale judeţului am primit semnale potrivit cărora, începând cu acest an nu se subvenţionează sub nicio formă activitatea de ecarisare. Decizia guvernului a fost urmată imediat de măsuri din partea prestatorului autorizat de servicii. Contractele existente au fost reziliate şi s-au stabilit tarife noi de transport în funcţie de distanţă şi greutatea animalului mort. Sumele de plată sunt cuprinse între 400 de lei şi chiar 2.500 de lei. Valoarea maximă poate depăşi în anumite situaţii contravaloarea unui animal viu din specia bovină şi/sau cabalină.
Pentru a vedea opinia unor aleşi locali din judeţ i-am contactat, dar am consemnat şi părerile unui medic veterinar de la ţară, alături de cea a unui fermier.
Incze Lajos – medic veterinar, primarul comunei Halmeu: “Este o anomalie să plăteşti pentru transportarea unui animal mort preţul pe care l-ar fi meritat viu. Pentru a se transporta o vacă moartă se plătesc peste 2.000 de lei. Situaţia actuală este rezultatul centralizării excesive a acestei activităţi. Ar trebui să existe mai multe centre zonale de colectare a cadavrelor de animale, care să deservească doar câteva judeţe. Oamenii sunt într-o situaţie dificilă. Închiderea cimitirelor de animale este o decizie neavenită. Cred că ar trebui să se găsească o soluţie la nivel de judeţ. Poate achiziţionarea unui mijloc de transport specializat ar reprezenta salvarea femierilor care în prezent înregistrează o pagubă dublă. Ajutorul ar fi uriaş pentru proprietarii de animale. Povara de pe umerii păgubiţilor ar fi considerabil diminuată. Modul actual de rezolvare este contraproductiv.”
Mihai Apan, primarul comunei Apa: “Ştiu că transportarea cadavrelor de animale a devenit o problemă. La nivel local nu avem posibilitatea amenajării unui spaţiu dotat aşa cum se cere cu o cameră frigorifică. Oamenii în majoritatea lor sunt săraci şi nu pot suporta costurile de transport a hoiturilor pentru a fi arse. Guvernanţii ar trebui să găsească o modalitate de rezolvare a acestei probleme dacă tot ei au stabilit că prestaţia o poate face o singură firmă care se află în situaţia de monopol. Nu cred că este bine aşa. Negocierea cu mai multe firme ar fi făcut mai ieftin transportul. Faptul nu este lipsit de importanţă nici pentru Ministerul Agriculturii.”
Csomai Anton – viceprimar în comuna Căuaş: “Chiar în urmă cu aproape două săptămâni a murit vaca unui localnic. Ştiam că nu este permisă îngroparea cadavrelor de animale. Nu se putea lăsa hoitul nici în curtea omului care s-a dovedit a fi disperat. Toată lumea trăgea din umeri. Am apelat în final la firma care a apucat să rezilieze contractul de prestaţie cu primăria noastră. Din câte am înţeles, păgubitul a plătit suma de 800 de lei (opt milioane de lei vechi) pentru transportarea animalului mort.
Sarosi Gabor, consilier al primarului Levente Koczan din Turulung: “Cu aproape două săptămâni în urmă am avut de rezolvat o asemenea problemă. Eram în dilemă. Am sunat la Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Satu Mare, care a trimis afară oameni ca să ne ajute. Cu aprobarea direcţiei am săpat o groapă şi animalul a fost îngropat. Nu ştiu ce vom face pe viitor. În bugetul local n-au fost prevăzute sume care să acopere cheltuieli de acest fel”.
Ioan Achim, medic veterinar în comuna Turulung: “În condiţiile sărăciei actuale din agricultură, când produsele agricole se vând doar ca să nu le mai aibă oamenii, iar animalele nu au căutare, retragerea susţinerii financiare pentru transportarea cadavrelor de animale mi se pare un pas lipsit de orice motivaţie strategică. Aşa cum după închiderea gropilor de gunoi de la sate lumea depozitează deşeurile în locuri nepermise, cu siguranţă aşa se va întâmpla cu animalele moarte. În disperarea lor proprietarii de animale în special bovine, cabaline şi chiar porcine, în caz de mortalitate le vor transporta pe câmp. Ne vom trezi cu mirosuri însuportabile din toate direcţiile. Să nu vorbim despre pericolul îmbolnăvirii oamenilor şi a animalelor dacă situaţia ar ajunge să scape de sub control. Eu cred că fermierii ar trebui susţinuţi financiar în acest sens. Din surse proprii va fi greu să suporte costurile de transport şi de neutralizare a hoiturilor în cadrul activităţii de ecarisare.”
Aurel Burcuş, fermier din Botiz: “Sunt proprietar de animale. M-a şocat vestea retragerii susţinerii financiare a activităţii de colectare a hoiturilor de animale. Oamenii sunt săraci pentru ca să suporte aceste cheltuieli. Abandonarea lor pe câmp ar reprezenta un pericol. Nici implicarea rromilor nu este de dorit. Ei ar risca să consume carnea de hoit. La nivelul comunei Botiz, consilierii am votat să susţinem financiar de la bugetul local această activitate care devine o povară pentru mulţi fermieri. Poluarea mediului prin aruncarea cadavrelor pe câmp, care apoi ar putea fi transportate de câinii vagabonzi, dar şi de alte animale dintr-un loc în altul ar fi iminentă. Cine va răspunde de eventualele efecte negative ale acestui demers?”
Doctorul veterinar Dorin Gheorghe Maurer, directorul coordonator al Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Satu Mare susţine că situaţia nou creată este critică. Noile tarife ale prestatorului de servicii – Protan Dej sunt prohibitive.
O socoteală făcută în baza acestor tarife arată că transportarea din Cămărzana la Dej a unui cadavrul de cal sau vacă ar putea costa 2.500 de lei. A fost informată Prefectura şi prefectul Radu Giurca asupra acestei situaţii. S-a propus găsirea soluţiilor optime – fie susţinerea financiară din partea Ministerului Agriculturii, fie amenajarea unui spaţiu frigorific în care să fie colectate vremelnic mai multe cadavre şi apoi transportarea acestora în grup la Dej. Ar putea scădea costurile privind colectarea şi transportul. Ca o completare, doctorul Maurer atrage atenţia fermierilor că îngroparea hoiturilor fără anunţarea autorităţilor asupra morţii acestora face imposibilă scăderea din baza de date a acestor animale. Sunt şi sancţiuni în asemenea situaţii.

Sursa: Informatia Zilei


 
Influenta principalelor elemente climatice asupra organismului uman

Influenta principalelor elemente climatice asupra organismului uman
Omul este o fiinta meteosensibila, reactionand diferit la elementele climatice, in functie de fondul genetic trebuie sa-si constientizeze meteorosensibilitatea si sa-si evalueze potentialul de aclimatizare pentru a putea preveni eventualele situatii de risc ce ii pot afecta sanatatea, siguranta, productivitatea…

Haine din bambus: moda ecologica sau viitorul industriei textile

Haine din bambus: moda ecologica sau viitorul industriei textile
Producerea tesaturii de bambus s-a inceput nu cu mult timp in urma – primele mostre au aparut acum zece ani. Si, dupa ce aparuse, au primit imediat titlul mandru de tesatura a secolului XXI. Intr-adevar, stofa din bambus are prea…

Land Art, arta care imbina ingineria si ecologia

Land Art, arta care imbina ingineria si ecologia
Arta cu natura si in natura, menita sa transmita un mesaj social profund. Aceasta ar putea fi, in cateva cuvinte, definitia Land Art-ului. Concept artistic originar din Statele Unite ale Americii din anii 50, Land Art-ul a ajuns si la…

Toaletele ecologice ar putea disparea de pe strazile Timisoarei

Toaletele ecologice ar putea disparea de pe strazile Timisoarei
Primaria are de gand sa renunte la solutia toaletelor ecologice amplasate pe strazile orasului si sa construiasca toalete civilizate, inclusiv pentru persoane cu dizabilitati. Problema toaletelor ecologice amplasate pe strazile Timisoarei a fost luata in discutie la ultima sedinta de…

40.000 de lei pentru romanii care isi construiesc sau renoveaza locuintele cu materiale ecologice

40.000 de lei pentru romanii care isi construiesc sau renoveaza locuintele cu materiale ecologice
Romanii care isi construiesc sau renoveaza locuintele cu materiale ecologice ar putea primi pana la 40.000 de lei, potrivit programelor Casa Verde Clasic si Casa Verde Plus lansate in dezbatere publica de Ministerul Mediului. Prima componenta a programului lansat in…

Marea Bariera de Corali declarata “aproape moarta�

Marea Bariera de Corali declarata “aproape moarta�
Imagini recente au aratat gradul avansat de deteriorare a recifurilor de corali din cauza schimbarilor climatice. Cresterea temperaturii oceanelor a afectat masiv starea celui mai mare sistem de corali din lume care se intinde pe mai mult de 2200 de…

Clujul va fi primul oras din Romania cu autobuze electrice

Clujul va fi primul oras din Romania cu autobuze electrice
Cluj-Napoca va fi in 2017 primul oras din Romania care va avea autobuze electrice, potrivit presei locale. Un astfel de autobuz electric nu polueaza si dupa ce a fost incarcat doar trei ore poate sa parcurga pana la 250 de…

Spatiul, ultima pubela

Spatiul, ultima pubela
Pe masura ce explorarea spatiului extraterestru a devenit o activitate la ordinea zilei, de la descoperirea razelor cosmice in 1912 cu ajutorul unui balon, pana la turismul spatial, inaugurat in 2001, sau prima lansare a unui nanosatelit romanesc, ecologia intergalactica…

Esti ecologist, eco-friendly sau fan Captain Planet? Atunci urmareste recomandarile EcoMagazin pe Facebook sau aboneaza-te la newsletter. EcoMagazin.ro promoveaza activ practicile ecologice si campaniile societatii civile inca din 2007.