acum 15 ani

PETER SINGER – despre respectul pentru Viata (2)

Desi exista metode alternative mai eficiente…

” De ce inchidem cimpanzei in centre de cercetare oribile, si ii folosim in experimente care merg de la incomfortabil pana la agonizant si mortal, si totusi nu ne-am gandi niciodata sa facem acelasi lucru cu un om retardat mintal si al carui nivel de conttientizare e mult mai jos decat cel al cimpanzeului ? Singurul raspuns posibil e ca cimpanzeii, indiferent de cat de inteligenti ar fi, nu sunt oameni, iar retardatii, indiferent de cat de tampiti ar fi, sunt oameni.

Asta e pur si simplu discriminare speciecista, si e la fel de condamnabila ca cel mai tipator rasism. Nu exista nicio baza etica pentru a ridica o specie asupra alteia si a o inzestra cu niste caracteristici morale cruciale. Din punct de vedere etic, suntem cu totii egali – fie ca avem doua, patru sau nici un picior.’

‘Miscarea de eliberare a animalelor… nu sustine ca toate vietile au aceeasi valoare sau ca interesul oamenilor si al celorlalte animale e sa primeasca drepturi egale, indiferent care sunt acele interese. Se poate spune ca acolo unde oamenii si animalele au interese similare  – sa zicem acela de a avita orice durere fizica, pentru ca e un scop comun oamenilor si animalelor – acele interese vor trebui considerate ca fiind egale, fara discriminari legate de specie. Doar pentru ca e animal, nu inseamna ca nu poate simti durerea.’ (‘In apararea animalelor’ – ‘In Defence of Animals’)

 

 ‘Sfera altruismului s-a largit, de la familie, trib, natiune, rasa, la toate fiintele umane. Procesul ar trebui extins asupra tuturor fiintelor simtitoare, din orice specie.  Dar no putem propune asta ca standard etic suprem, si apoi sa ne asteptam ca toata lumea sa se poate pe masura. Trebuie sa incepem sa modelam cultura in asa fel incat sa incurajeze preocupari mai ample(…).’ (‘The Expanding Circle ‘)

 ‘Daca o fiinta sufera, nu poate exista nicio justificare morala pentru refuzul de a lua acea suferinta in seama. Indiferent de natura acelei fiinte, principiul egalitatii cere ca durerea unui animal sa fie pusa pe acelasi plan cu suferinta oricarei alte fiinte. (…)’ Altfel, e acelasi lucru cu a face discriminari rasiale : culoarea pielii influenteaza in vreun fel capacitatea unui om de a simti durerea ? Acelasi lucru se aplica si in cazul animalelor – ele sunt fiinte simtitoare, capacitatea lor de a experimenta durerea si suferinta e cel putin egala cu a oamenilor.

‘Rasistul incalca principiile egalitatii prin aceea ca acorda o mai mare importanta intereselor membrilor rasei sale, atunci cand exista o ruptura intre interesele raselor. Sexistul incalca principiul egalitatii atunci cand pune pe primul plan interesele sexului caruia ii apartine. La fel, cel care discrimineaza pe motiv de specie… Modelul e acelasi in fiecare din cazuri.’

‘Practicile discutate ( ferme, experimente pe animale) implica… miliarde de animale anual. Nu putem pretinde ca nu avem nimic de-a face cu ele. Experimentele pe animale sunt sustinute de guvernul pe care il alegem, si deseori chiar noi platim pentru ele, prin taxe si impozite. Cresterea animalelor pentru hrana e posibila doar pentru ca majoritatea oamenilor continua sa consume produsele acestei practici. Acesta e motivul pentru care am ales sa discut despre aceste doua aspetce ale speciecismului. Ele sunt temele centrale ale acestuia, si produc mai multa suferinta unui numar mare de animale, decat orice alta practica umana. Ca sa inceteze, trebuie schimbate politicile din guverne. Dar ce putem noi face mai intai e sa ne schimbam viata, deci si dieta. Daca aceste forme ale speciecismului, oficial promovate si aproape universal acceptate, pot fi abolite, atunci putem spera si la abolirea celorlalte forme de discriminare .’ (‘Animal Liberation’)